امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ مدت هاست مسئولان اعلام کرده اند که ظرفیت بهشت رضا (ع) رو به پایان است و باید به سمتی برویم که آرامستان بهشت رضوان مشهد خدمات پایه برای کفن و دفن ارائه دهد، اما نکته اینجاست که هنوز گذر حمل ونقل عمومی به جاده دومین آرامستان بزرگ مشهد نرسیده است.
سازمان اتوبوس رانی سرویس دهی در این مسیر را منوط به ایمن سازی مسیر میکند و از سوی دیگر، اداره راهداری پاسخ درستی درباره این تکلیف نمیدهد. درنهایت سرویس دهی حمل ونقل عمومی در این مسیر، معطل ایستگاههای اتوبوسی است که هنوز حتی جانمایی آنها نیز انجام نشده است.
این معضل البته گلایه برخی شهروندان را نیز به دنبال داشته است: «۱۰ ماه پیش خط اتوبوس۳۰۸ آرامستان رضوان در پایانه خواجه ربیع افتتاح شد، اما هنوز راه اندازی نشده است. شهرداری مشهد و سازمان فردوسها مهر سال ۱۳۹۵ آرامستان رضوان را پیش از تأمین و تعریض راه با حضور استاندار، فرماندار و مسئولان افتتاح کرد.
از همان زمان درباره راه اندازی خط اتوبوس برای این آرامستان و روستاهای در مسیر، دهیاران منطقه نامه نگاری کردند که به علت استانداردنبودن جاده، با این درخواست موافقت نشد، تا اینکه سال ۱۳۹۸ جاده آرامستان وسیع شد و دوباره باوجود نامه نگاری های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مشهد برای برطرف شدن مشکل رفت وآمد بازماندگان اموات به این آرامستان و همچنین رفت وآمد به روستاهای در مسیر راه، مشکلات دیگری بهانه مسئولان شد.
با این حال از ابتدای سال۱۴۰۰ شهرداری خط۳۰۸ را در پایانه خواجه ربیع افتتاح کرد، اما با گذشت ماه ها، هنوز خط اتوبوس راه اندازی نشده است.»
در این باره مدیرعامل سازمان اتوبوس رانی مشهد با اشاره به اینکه در آن مسیر معبر بزرگراهی وجود ندارد و عرض راه نیز کم است، به شهرآرا میگوید: باید در این مسیر چند نقطه را مشخص کنیم تا به عنوان ایستگاه در نظر گرفته شود و اتوبوس بتواند توقف داشته باشد تا مسافران سوار یا پیاده شوند. اکنون این امکان نیست و اگر خط ۳۰۸ را با یک توقف در مبدأ و یک توقف در مقصد راه اندازی کنیم، نارضایتی ایجاد میکند.
علی اصغر نیشابوری ادامه میدهد: اکنون اگر اتوبوس بخواهد در این مسیر توقف کند، بسیار ناایمن است و احتمال دارد حادثه ایجاد کند. تنها راه این است که در محلهای ایستگاه ها، پهلوگاههایی وجود داشته باشد که توقف به بروز حادثه یا تداخل در مسیر حرکت خودروها منجر نشود.
وی با بیان اینکه براساس قانون، این مسیر خارج از محدوده است و وظیفه سرویس دهی با اداره راهداری است، ادامه میدهد: اداره کل راهداری به تکلیفش عمل نکرده و حتی راهسازی و ایمنی آن مسیر را شهرداری انجام داده است. تاکنون نامه نگاریهایی نیز با اداره کل راهداری داشته ایم و باز هم پیگیری میکنیم.
تا اینجا کار را شهرداری انجام داده است و اگر بعد از این نیز به وسیله شهرداری انجام شود، خط را راه اندازی میکنیم. طبق اساس نامه سازمان اتوبوس رانی، سرویس دهی خارج از محدوده شهر برعهده اتوبوس رانی نیست، اما اکنون با وجود محدودههای خارج از حریم شهر، باز هم در برخی مسیرها سرویس دهی میکنیم.
در مقابل رئیس اداره نگهداری راههای اداره کل راهداری خراسان رضوی توپ را به زمین شهرداری میاندازد و معتقد است که شهرداری همان زمانی که صفرتاصد این جاده را میساخت، باید ایستگاههای اتوبوس را نیز پیش بینی میکرد. علی رجایی به خبرنگار ما میگوید: شاید برخی کارها را در این حوزه بتوانیم انجام بدهیم، اما باید ابتدا بررسی کنیم که این ایستگاهها در کجا قرار دارد. زیرا در این مسیر مشکلاتی در حوزه تحصیل حریم نیز داریم و خانههای مردم نزدیک به مسیر است.
وی با اشاره به اینکه تا دو سال پیش، اعتبارات در حوزه نگهداری راههای روستایی و فرعی در اختیار راهداری بود، ادامه میدهد: اکنون اعتبارات راههای روستایی و فرعی، استانی شده است. یعنی اعتبار هر پروژهای که میخواهیم اجرا کنیم، در کمیته برنامه ریزی که با ریاست فرماندار برگزار میشود، پیش بینی میشود و پس از اینکه موافقت نامه آن را با سازمان برنامه و بودجه مبادله کردند، به ما ابلاغ میشود.
وی اظهار میکند: قرار بود که درباره این موضوع با دهیاریها و پلیس جلسه برگزار شود تا بازدید میدانی داشته باشیم و نقاطی را که برای ایستگاه اتوبوس مدنظر است، شناسایی کنیم. پس از آن اعتبار این کار را پیگیری میکنیم. در هفته جاری قرار است این بازدید انجام شود و پس از بررسیهای لازم از کمیته برنامه ریزی فرمانداری درخواست میکنیم تا اعتبارات این موضوع را برای سال آینده در نظر بگیرند.